- Memorie: In dit spel heb je verschillende kaarten met daarop een print. Van elke print zijn er twee. Deze leg je op zijn kop op de tafel neer, en hussel je door elkaar. Het is nu de bedoeling dat je de twee dezelfde kaartjes weer bij elkaar zoekt. Degene die de meeste kaartjes bij elkaar heeft gevonden wint het spel. De hoeveelheid aan kaartjes die op de tafel liggen zijn afhankelijk van de leeftijd van uw kind.
Doel van het spel: Bij dit spel komen er verschillende woorden naar boven. Tijdens het spel is het de bedoeling dat je elk kaartje wat je omdraait benoemt. Je benoemt dus alles wat er op het kaartje te zien is. Bijvoorbeeld een leeuw. Doordat u en uw kind het woord meerder keren herhalen wordt het voor het kind makkelijker het woord te herhalen. En hierbij het plaatje te onthouden met het daaraan gekoppelde woord. U bent dus op een speelse manier bezig om uw kind zijn/ haar woordenschat uit te breiden.
- Woordenslang maken: Neem een categorie waarin je de woorden gaat zoeken. Neem daarna één begin woord. Het doel van dit spel is dat je een zo lang mogelijke slang maakt. Dit doe je op de volgende manier. Je hebt bijvoorbeeld gekozen voor de categorie dieren. Slang, giraffe, egel, leeuw, wesp, paard, dromedaris, spin, neushoorn enz. Het is hier dus de bedoeling dat je elke keer de laatste letten van een woord neemt en hier weer een nieuw woord van maakt in de goede categorie.
Dit kunt u samen met uw kind doen, met het hele gezin maar bijvoorbeeld ook als er vriendjes over de vloer komen. U bent op een hele leuke, speelse manier bezig om nieuwe woorden te leren of de al eerder geleerde woorden te herhalen. Kinderen kunnen op deze manier ook van elkaar leren. Gekeken naar het eerder gegeven voorbeeld, kunnen zij bijvoorbeeld nieuwe dierennamen leren van elkaar.
- Spreek samen met uw kind af dat het een spreekbeurt moet houden voor het gezin, of voor u alleen. Net wat voor u het beste uitkomt en wat natuurlijk goed aansluit op uw kind. Het doel van deze spreekbeurt is dat uw kind meer informatie verzamelt over een specifiek onderwerp. Deze informatie moet uw kind goed bestuderen en ordenen om hier een goede spreekbeurt van te kunnen maken. U stelt een uiteindelijke datum waarop uw kind klaar moet zijn en de spreekbeurt moet geven. Het onderwerp van de spreekbeurt kunt u aan uw kind laten. Hierdoor is het voor het kind leuk om te doen en sluit het niveau van de spreekbeurt beter aan op het niveau van uw kind.
Bij deze activiteit is uw kind op verschillende gebieden bezig met de ontwikkeling van taal. Namelijk het lezen, het ordenen en het presenteren.