- Ga samen met uw kind naar de bibliotheek in de buurt;in de meeste biblioteheken staan er wel banken / stoelen waar u met uw kind een boekje kunt lezen. Zoek samen met uw kind een leuk prentenboek uit. U kunt aan uw kind vragen aan de hand van de voorkant van het boek of het hem / haar een leuk boek lijkt. Ook kunt u vragen of uw kind graag een boekje over dieren willezen of over vriendschap (de thema's van het boek staan vaak voor of achter op de kaft). Op deze manier sluit u goed aan bij de interesses van uw kind. Uiteindelijk gaat u het boekje voorlezen. Het is daarbij belangrijk dat u aan de hand van de prenten (plaatjes) in het boek vertaalt wat er zich afspeelt. Betrek uw kind hierbij; vraag aan uw kind wat er op de prent te zien is, en wat hij / zij verwacht op de volgende bladzijde te gaan zien.
- Uw kind vindt het op deze leeftijd erg leuk om te ontdekken. Daar kunt u op de volgende manier op inspelen: Zoek in de huiskamer 6 verschillende voorwerpen. Laat uw kind deze voorwerpen benoemen, terwijl u de voorwerpen aanwijst. Daarna legt u de opdracht van het spel uit. Namelijk: U legt de 6 voorwerpen op tafel. U vraagt uw kind om deze voorwerpen goed te onthouden. Daarna vraagt u aan uw kind of hij / zij wilt omdraaien. Vervolgens neemt u een voorwerp weg. Uw kind draait zich weer om en raad welk voorwerp van tafel is verdwenen.
- Pakjes raden. Deze activiteit heeft voorbereiding nodig: U gaat namelijk de voorwerpen inpakken met cadeaupapier. Hier wordt uw kind dus NIET bij betrokken. Als de voorwerpen eenmaal ingepakt zijn, roept u uw kind erbij. Let op: Leg uw kind duidelijk uit dat het geen echte kadootjes zijn, maar dat het om een spelletje gaat. Laat uw kind raden aan de vorm wat er in het pakje zou kunnen zitten. Als uw kind er niet uitkomt, laat u uw kind het pakje voelen. Mocht dit nog te moeilijk zijn, geen dan hint. Bij een soeplepel kunt u bijvoorbeeld zeggen dat het voorwerp wordt gebruikt bij het maken van soep etc. Het biedt op deze manier voor uw kind veel mogelijkheden om te oefenen op het gebied van taal. Het leukste aan deze activiteit is dat uw kind na afloop het cadeautje zelf kan uitpakken, om te zien of hij / zij het juiste voorwerp heeft geraden.
- Voor het uitvoeren van deze activiteit gaat u samen met uw kind een gerechtje klaarmaken (bijvoorbeeld appelflappen). Deze activiteit neemt dan ook behoorlijk veel tijd in beslag, omdat het voor uw kind leuk is om alle stappen te doorlopen. Opdracht 1: Bedenk samen met uw kind wat jullie willen gaan bereiden. Opdracht 2: Laat uw kind nadenken over wat er allemaal voor het gerecht nodig is en maak samen een boodschappenlijstje. U kunt uw kind eventueel op internet / kookboek ook laten zoeken wat de benodigdheden zijn. Opdracht 3: Ga samen met uw kind boodschappen doen en laat uw kind de spullen zoeken. (Als jullie een ingrediënt niet kunnen vinden, laat uw kind het dan vragen aan één van de medewerkers). Opdracht 4: Ga samen aan de slag en smullen maar.
- Kijk in de televisiegids (of op teletekst) of er een leuk programma voor uw kind op televisie komt. Wij vinden bijvoorbeeld SchoolTV een zeer leerzaam programma voor kinderen (neem deze afleveringen eventueel op). U en uw kind gaan samen naar het programma kijken. Na afloop van het programma voert u met uw kind een gesprek over wat jullie gezien hebben. Denk aan vragen als: Wat vond je van het programma? Waarom vond je het leuk / niet leuk? etc.
- Lees samen met uw kind een verhaal. Laat uw kind na afloop een verslagje schrijven over wat hij / zij gelezen heeft. Lees het verslagje na (en bespreek eventuele schrijffouten). Is uw kind hiervoor moeilijk te motiveren? Laat uw kind dan een strip maken. Het is vaak leuker voor uw kind om er ook lekker bij te kunnen tekenen.
- Speel samen met uw kind een spel. Het is erg leuk voor deze activiteit als er meerdere personen mee doen (bijvoorbeeld uw hele gezin of vrienden van uw zoon / dochter). Laat uw kind de spelregels uitleggen aan de rest. Zorg daarbij wel voor een moeilijker spel, zodat het voor uw kind nog een uitdaging blijft. Zorg ervoor dat uw kind blijft communiceren met de rest. Veel spelplezier!
- Laat uw kind een boekverslag schrijven. U kunt daarvoor verschillende richtlijnen gebruiken, namelijk: Laat uw kind het onderwerp van het boek in 10 regels samenvatten, laat uw kind nadenken over de bedoeling van de schrijver etc. Meer richtlijnen kunt u halen uit de negen taaldomeinen op deze site.
- Help uw kind bij het maken van zijn / haar huiswerk. Vooral in groep 7 en 8 krijgt uw kind regelmatig huiswerk mee. De school geeft huiswerk om uw kind voor te bereiden op de hoeveelheid huiswerk op de middelbare school.