Het lezen van boeken is voor kinderen erg belangrijk. Uw kind leert daardoor beter lezen, maar ze maken ook kennis met nieuwe mensen en situaties (die in het dagelijkse leven soms niet te vinden zijn, omdat het een fantasieverhaal is). Het stimuleert de fantasie van uw kind.
Kinderen leren boeken te lezen. Kinderen kunnen op zeer jonge leeftijd al leren door mee te lezen. Door Chambers in het artikel 'De leesomgeving' wordt gezegd: We leren lezen door mee te doen met hen die weten hoe het moet en alles geleidelijk van hen over te nemen. Voorlezen is daarin de beste stap die u kunt nemen om uw kind voor te bereiden op belevend lezen.
Uw kind leert ook om boeken te beoordelen. Daarvoor kan uw kind verschillende argumenten gebruiken. Uw kind kan een boek mooi (of juist niet mooi) vinden doordat het een gevoelig verhaal is. Het ene kind vindt het mooi om een realistisch boek te lezen, terwijl het andere kind een boek met een hoge dosis fantasie geweldig vindt. Het ene boek is heel belerend (gericht op wat uw kind moet leren en wie het in de toekomst moet worden) en het andere boek is geschreven om uw kind te vermaken.
Volgens Dasberg, in het artikel 'Het kinderboek als opvoeder' zijn er 3 functies van kinderboeken:
Om uw kind enthousiast te maken voor het lezen van een boek, moet u rekening houden met de leeftijd van uw zoon / dochter. Hieronder een overzicht over de interesses en capaciteiten per leeftijdsfase.
Het is belangrijk om bij het motiveren voor belevend lezen aan te sluiten bij wat uw kind interessant vind. Wanneer u dat niet doet of wanneer u verplicht om andere boeken te lezen aan uw kind, kan dat het leesplezier negatief beïnvloeden. Dat zou erg zonde zijn!
Bij jonge kinderen is het belangrijk dat u uw kind leert hoe het werkt. Voorlezen is daarbij ontzettend belangrijk. Uw kind leert op deze manier kennis maken met woorden en zinnen. Ook voor oudere kinderen is het heerlijk om af en toe voorgelezen te worden. Het geeft namelijk ruimte voor ontspanning. Dit is tevens ook bevorderlijk voor de band die u met uw kind heeft. Het is voor uw kind fijn om even al uw aandacht te krijgen.
Laat uw kind na afloop vertellen wat hij / zij van een boek vond. Vraag om goede onderbouwde argumenten. Door middel van doorvragen komt u achter de achterliggende redenen van uw kind, waarop hij / zij het boek als goed of minder goed heeft beoordeeld.
Extra tips:
Wat u nodig heeft bij deze activiteiten is een boek. Denk daarbij wel aan de interesses en het leesniveau van uw kind.
Daarnaast is het altijd leuk om er een opdracht aan vast te koppelen. Bijvoorbeeld: Klei het huisje eens na van Hans en Grietje. Of speel het spelletje van roodkapje (zeg roodkapje waar ga je heen?).