Het doel bij aanvankelijk lezen is dat kinderen eenvoudige woorden in een redelijk tempo hardop kunnen lezen. Daarvoor moeten kinderen letters en de koppeling tussen letters en klanken aanleren.
Twee voorbeelden:
In het begin van groep 3 zullen nog niet alle kinderen al de letters van het alfabet kennen. Ze zijn daardoor nog niet in staat om een woord heel snel te lezen. Vaak lezen zij het woord nog letter voor letter. Dit wordt spellend lezen genoemd. Door spellend lezen leren de kinderen al kennis maken met hoe het zit met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen, gaan kinderen op den duur sneller en vlotter lezen.
Daarnaast leren zij deelvaardigheden op twee verschillende niveaus namelijk auditieve en visuele vaardigheden.
Auditieve vaardigheden:
En visuele vaardigheden:
Kinderen werken dus aan drie verschillende vaardigheden bij het aanvankelijk lezen: de letterkennis, de leesstrategie en aan de deelvaardigheden van het lezen.
Het ene kind vindt het leuk om te lezen. Het andere kind vindt het minder leuk en heeft er meer moeite mee. Wanneer lezen moeite kost, is het belangrijk om uw kind te motiveren. Hieronder vindt u enkele tips om het lezen voor uw kind zo aangenaam mogelijk te maken.
Het is vrij pittig om als ouder zijnde een goede taalactiviteit uit te voeren. Daarom geven wij u op deze site veel voorbeelden, daarmee proberen wij u inzicht te geven op de mogelijkheden.
Bij aanvankelijk lezen kunt u de volgende stappen nemen:
Er zijn veel verschillende materialen te bedenken bij het aanvankelijk lezen. Wij noemen hieronder een aantal voorbeelden.
Op scholen wordt er vooral gebruik gemaakt van:
wandplaten (afbeelding en het woord), werkschriften, klassikale / individuele leesboekjes en letterdozen. Omdat u thuis waarschijnlijk niet over deze middelen beschikt, bieden wij u alternatieven aan: