Taallijn is een combinatie van moderne wetenschappelijke inzichten in de taalontwikkeling van de kinderen die omgezet zijn in daadwerkelijke activiteiten. Deze activiteiten zijn gemakkelijk uitvoerbaar in de praktijk. Deze methode gaat er van uit dat, gekeken naar de taalontwikkeling van kinderen, niet alleen taalaanbod maar ook taalproductie van groot belang is gezien de taalontwikkeling van kinderen. In deze methode leren de kinderen vooral door interactie met elkaar. Wanneer zij samen in gesprek zijn, moeten zij in het belang van het gesprek de juiste woorden vinden om elkaar bepaalde dingen duidelijk te maken. Wanneer dit niet lukt, vullen de andere kinderen hen aan. Hierdoor leren zij veel van elkaar. Doordat zij op elkaar moeten letten om het gesprek te kunnen volgen en de juiste woorden te leren en te onthouden, zijn zij meer gericht bezig en leren hierdoor ook sneller.
Deze werkmethode wordt ook wel ‘taalontwikkelende interactie’ genoemd.
Om van deze gesprekken optimaal te kunnen leren is het belangrijk dat de volgende punten terug komen in het gesprek:
Doelgroep
In eerste instantie werd de taallijn ingezet in VVE-peuterspeelzalen. Door het grote succes is het nu ook terug te zien in het basisonderwijs. En dan wel in de groepen 1 en 2. Dit is gedaan zodat de basisschool goed aan kan sluiten op wat de kinderen al op de peuterspeelzaal hebben geleerd.
Doelen